social-media-icons

Menu
Loading…
  • 0

Blond Ambition World Tour


De Blond Ambition World Tour is de wereldtournee die Madonna maakte in 1990. Van alle tours die ze heeft gedaan, spreekt deze bij veel fans het meest tot de verbeelding. Het is een van de eerste muziekshows waarin popmuziek wordt ondersteund door een bewegend decor en choreografie. De show is een muzikaal theaterstuk, een "live" videoclip. De Blond Ambition World Tour en de look die erbij hoort (de conische BH, ontworpen door Jean-Paul Gaultier) worden in deze periode het handelsmerk van de zangeres. De tour doet 27 steden aan en start in Japan. Daarna volgen de Verenigde Staten, Canada en verschillende landen in Europa, waaronder Nederland op 24 juli 1990 (De Kuip in Rotterdam). Het was een controversiële tour die zowel positieve als negatieve recensies kreeg van de pers. Fans waren echter voornamelijk positief en voor velen heeft Madonna deze show tot op heden niet overtroffen. Hoewel de tour pas in 1990 van start ging, werd in 1989 al geadverteerd voor de show, die toen nog de werktitel Like A Prayer Tour had.

Thema's

De Blond Ambition World Tour duurt anderhalf uur en behandelt thema’s als seks en katholicisme, iets dat Madonna al eerder deed in de videoclip voor Like A Prayer. De combinatie van deze thema’s leidt tot veel controverse wereldwijd en de paus roept zelfs op om de concerten in Italië te boycotten. Uiteindelijk moet Madonna een van haar drie Italiaanse concerten afzeggen. In Toronto eiste de politie dat Madonna de masturbatie-scène bij het nummer Like A Virgin zou schrappen, anders zou ze worden gearresteerd. Ze weigerde ook maar iets aan te passen en uiteindelijk werd er niemand gearresteerd.
Ook buiten het podium draaiden de camera’s door. Meer dan 250 uur opnamen zijn er gemaakt van Madonna en haar dansers, speciaal voor de tour-documentaire In Bed With Madonna (buiten Europa uitgebracht onder de titel Truth or Dare). De film ging in mei 1991 in première op het Filmfestival van Cannes.

Toursegmenten

De Blond Ambition World Tour was verdeeld in vier segmenten. Het eerste deel is het Metropolis-segment, geïnspireerd op de bekende Duitse stomme film met dezelfde naam, van Fritz Lang. De set is hetzelfde als die van Madonna’s video voor Express Yourself: een hoge trap in een grote "machine-kamer" vol halfnaakte mannelijke dansers. Deel twee staat in het teken van religie en bevat de choquerende uitvoering van Like A Virgin, waarbij Madonna op een bed een orgasme simuleert. Het derde segment komt uit de film Dick Tracy en het laatste deel is het meest vrolijke, waarin Madonna haar imago als Material Girl op de hak neemt. Deze set eindigt met een stijlvolle en minimalistische uitvoering van haar toenmalige superhit Vogue. In de toegift zingt Madonna haar klassieker Holiday en ze eindigt met Keep It Together, met een choreografie geïnspireerd op Stanley Kubricks A Clockwork Orange en de musical Cabaret.

In de Japanse en Noord-Amerikaanse shows treedt Madonna op met de bekende/iconische blonde paardenstaart (gemaakt van haarextensies). Omdat het haarstuk voortdurend in de knoop raakte met haar microfoon-headset en omdat haar natuurlijke haar nogal te lijden had van het kapsel, besloot ze in Europa het haarstuk in te ruilen voor korte blonde krullen. De laatste show in Nice is opgenomen en uitgezonden op televisie door het Amerikaanse HBO. Later is deze versie uitgebracht op laserdisk. In Japan is een laserdisk uitgebracht van het optreden in Yokohama. Op het bootleglabel FHN is een dvd van het optreden in Houston uitgebracht.

Log in om reacties te plaatsen

Login or Registreren

Wachtwoord vergeten? / Gebruikersnaam vergeten?

Om de website van MadonnaNed goed te laten functioneren, maken wij gebruik van cookies. Meer informatie

Akkoord

Cookies zijn eenvoudige kleine tekstbestanden die worden opgeslagen op de harde schijf of in het geheugen van je computer. Cookies kunnen je computer of de bestanden die op jouw computer staan niet beschadigen.

Cookies zorgen er onder andere voor dat je ingelogd kan blijven op MadonnaNed. Wij gebruiken ook cookies om essentiële onderdelen op onze website te laten werken.

Social media

Deze website bevat tevens “buttons” van sociale netwerken als Facebook, Linkedin en Twitter, waarmee u (content van) onze website kunt delen op die netwerken. De buttons werken door middel van stukjes code die van deze partijen zelf afkomstig zijn. Door middel van deze code worden cookies geplaatst. Wij hebben daar geen invloed op. Leest u de privacyverklaring van Facebook, Linkedin en Twitter (welke regelmatig kunnen wijzigen) om te lezen wat zij met uw (persoons)gegevens doen die zij via deze cookies verwerken.

Analytics

We gebruiken cookies om statistieken te verzamelen van onze bezoekers om te zien hoe vaak de website - en welke pagina's - door bezoekers worden bekeken.