social-media-icons

Menu
Loading…
  • 0

Strijdbare Madonna vergeet haar oude hits

Madonna's optreden in de Amsterdam ArenA was een visueel spektakel met een dikke middelvinger naar George W. Bush. De muziek hing er een beetje bij.

"Waar denk jij dat ze vandaan gaat komen?" In afwachting van het concert speculeren de bezoekers in de ArenA zondagavond alvast uitgebreid over de ongetwijfeld spectaculaire entree van hun heldin. Ze worden niet teleurgesteld; Madonna begint de avond met een filmpje over paarden, laat vervolgens haar dansers opkomen opgetuigd met teugels en bitjes en daalt uiteindelijk zelf uit de nok van het stadion af in een enorme discobol. In een paardrijpakje, compleet met zweep, opent de 48-jarige zangeres op sensuele wijze haar Confessions-tournee.

Zoals je van Madonna mag verwachten is het optreden een lust voor het oog. Soms is het even zoeken waar ze nu weer naartoe is. Ze verdwijnt met enige regelmaat uit beeld en duikt dan even later elders weer op. Daarbij laat ze veel ruimte aan haar dansers, die van paarden veranderen in onder meer turners, skaters en vechtjassen op de dansvloer. Ook met de aankleding kan het niet op. Zo verschijnen er filmpjes en projecties op meerdere videoschermen en zijn er uiteraard talloze verkleedpartijen. Het meest besproken decorstuk van de show laat niet lang op zich wachten: al na een paar nummers laat Madonna zich aan een met spiegeltjes behangen kruis omhoog hijsen, om daar getooid met doornenkroon haar oude ballad Live to tell te zingen.

Er was vooraf veel te doen geweest over die kruisiging. Voor het concert stond een clubje strenge christenen samen te zingen en bidden als protest tegen Madonna's godslastering, terwijl GroenLinks jongeren het juist voor haar opnamen met de tekst 'Vrijheid van meningsuiting, in godsnaam'. Madonna zelf maakt er geen woorden aan vuil, want de actie heeft een diepere bedoeling. Terwijl ze hangt, loopt er op een videoscherm een teller naar de 12 miljoen. Zoveel AIDS-wezen zijn er in Afrika, doceert ze, en dáár moeten we wat aan doen. Inderdaad, al blijft het onduidelijk waarom ze daarvoor zonodig aan het kruis moet.

Het is niet het enige politieke moment uit de show, waarin de wereldleiders in het algemeen en George Bush in het bijzonder het flink moeten ontgelden. Een dikke middelvinger gaat omhoog in een clipje rondom het nummer Sorry, waarin beelden van honger en ellende zijn doorsneden met plaatjes van onder meer de paus, Tony Blair, Bush en Bin Laden. Even later maakt ze een praatje met het publiek - één van de schaarse momenten waarop ze echt contact maakt - waarin ze benadrukt dat we ondanks onze verschillen toch allemaal samen in dat stadion staan. Om vervolgens het hele stadion slogans als 'No More War' en 'Fuck George Bush' te laten scanderen.

Slechts één onderdeel blijft in al dat spektakel een beetje achter: de muziek. Voor ArenA-begrippen klinkt het niet eens zo slecht, maar Madonna kiest vooral voor nummers van haar laatste album Confessions on a dancefloor. En dat is bepaald niet haar beste - en zeker niet meest herkenbare - plaat, met veel dof discogedreun en weinig echt leuke liedjes. Tot teleurstelling van veel fans laat ze haar oude hits grotendeels links liggen. Live to tell, Like a virgin en een belabberde versie van La Isla Bonita, veel meer zit er vanavond niet in. Een toegift trouwens ook niet. En zelfs na zo'n overdonderende show voelt dat toch een beetje als een teleurstelling.

Aanvullende informatie

• Bron: SP!TS
Log in om reacties te plaatsen

Login or Registreren

Wachtwoord vergeten? / Gebruikersnaam vergeten?

Akkoord

Cookies zijn eenvoudige kleine tekstbestanden die worden opgeslagen op de harde schijf of in het geheugen van je computer. Cookies kunnen je computer of de bestanden die op jouw computer staan niet beschadigen.

Social media

Deze website bevat tevens “buttons” van sociale netwerken als Facebook, Linkedin en Twitter, waarmee u (content van) onze website kunt delen op die netwerken. De buttons werken door middel van stukjes code die van deze partijen zelf afkomstig zijn. Door middel van deze code worden cookies geplaatst. Wij hebben daar geen invloed op. Leest u de privacyverklaring van Facebook, Linkedin en Twitter (welke regelmatig kunnen wijzigen) om te lezen wat zij met uw (persoons)gegevens doen die zij via deze cookies verwerken.

Analytics