Een tijdje terug bracht Donna De Lory, lange tijd achtergrondzangeres van Madonna en muzikante, een re-release uit van haar album The Sky Is Open. MadonnaNed had een exclusief interview met Donna en blikte terug op de totstandkoming van de cd en de samenwerking met Madonna.
MN: Donna, vertel eens wat over je cd The Sky Is Open?
D: Dit album bestaat uit nummers waar ik sinds 2000 aan heb gewerkt. Het was oorspronkelijk bedoeld als opvolger van mijn cd Bliss. In 2003 ging ik in Boston op bezoek bij mijn goede vriend Anthony Resta [producer en muzikant; werkte o.m. samen met Duran Duran, Elton John en Blondie, MN], waarna ik de tracks zou voltooien. In de zomer van dat jaar probeerden mijn manager en ik een record deal te krijgen om deze tracks uit te kunnen brengen. Toen raakte ik zwanger van Sofia. Dit, en mijn passie voor yoga, zorgde ervoor dat ik dit project even liet voor wat het was en ik nam een mantra cd op. Ik vind het heerlijk om nieuwe dingen uit te proberen en het resultaat The Lover and the Beloved was totaal nieuw voor me. Het was desalniettemin heel prettig om The Sky Is Open in 2005 te voltooien en in 2006 kwam die cd voor het eerst uit. Met de meeste muzikanten op de plaat speelde ik al vaker live. Jay Bellerose was mijn vriend en nam een groot deel van de drumpartijen op zich. Natuurlijk werkte ook Cameron Stone, met wie ik sinds 1994 samenwerk, weer mee. Hij speelt cello op elk nummer.
MN: Je hebt het album samen met Mac Quayle geproduceerd. Hij produceerde eerder onder anderen Patti Labelle, Whitney Houston, Mariah Carey, Madonna… niet de minste namen! Je werkte op The Lover and the Beloved ook al met hem samen, maar nu is zijn rol duidelijk groter. Hoe kwam deze intensieve samenwerking tot stand?
D: Mac Quayle is een vriend van me en een zeer goede muzikant, dus ik vroeg zijn hulp bij het maken van dit album. Hij heeft ook zijn eigen sound aan de cd toegevoegd, die met name te horen is op de titeltrack en op In The Sun. Mac en ik schreven al in 1994 samen, toen ik nog bij MCA Records zat. We hebben dus al een flinke geschiedenis samen en we delen een liefde voor wereldmuziek.
MN: Welke muzikanten hebben je beïnvloed in jouw muzikale carriere? Je vertelde eens dat je veel waardering hebt voor Kate Bush. Heeft zij je geïnspireerd bij het maken van muziek?
D: Er zijn vele artiesten die me hebben beïnvloed, maar bovenaan dat lijstje staan zeker Peter Gabriel, Kate Bush, Sting, U2, Robbie Robertson en Emmy Lou Harris. Ja, Kate Bush heeft enorm veel invloed op me gehad, want ook zij schrijft en produceert haar eigen muziek en zingt haar eigen ongelooflijke backing vocals. Ik heb van haar veel geleerd over het gebruik van mijn stem als instrument.
Over haar eigen muziek:
MN: Je schrijft in het begeleidende boekje bij de cd dat de nummers op je nieuwe cd je heel na aan het hart liggen. Is dit je meest persoonlijke cd tot nu toe?
D: Dit album is zo persoonlijk voor me omdat het zo beïnvloed is door de relaties die ik heb gehad en de ontwikkeling die ik heb gemaakt om werkelijk lief te leren hebben en bewust te worden van wat werkelijk belangrijk is in het leven. In die zin is het inderdaad de meest persoonlijke cd die ik heb gemaakt. Het is ook opgedragen aan mijn zus Jolene Diane De Lory, die in 2006 aan kanker overleed. Steeds als ik In The Sun zing, denk ik aan haar. Soms denk ik dat ik haar in het publiek zie zitten.
MN: Je maakt op de cd en tijdens je live optredens veel gebruik van het instrument harmonium. Kun je daar wat meer over vertellen?
D: De eerste keer dat ik het harmonium ontdekte was op een feest in 1995. Ik zocht in die tijd veel naar nieuwe geluiden voor mezelf en voor het maken van muziek. Hoewel ik altijd al hield van Indiase muziek, wist ik niet wat voor instrument dit was. Van een vriend kon ik voor enkele maanden een harmonium lenen. Ik herinner me dat ik er thuis geluid uit probeerde te krijgen maar ik wist eigenlijk niet hoe ik het moest spelen. Het duurde even voordat ik het doorhad, maar al gauw ging ik er liedjes mee schrijven. Het ‘zoemende’ geluid ervan begon mijn muziek te beïnvloeden. Het was vooral magisch toen Cameron met zijn cello en ik met mijn harmonium samen speelden. Bovendien is het erg makkelijk mee te nemen voor optredens en in het vliegtuig!
MN: Wat zou je graag willen bijdragen aan de muziekwereld in het bijzonder en de wereld in het algemeen?
D: Met mijn muziek zou ik graag mensen willen inspireren om hun harten te openen en een eeuwige eenheid te voelen met alles wat leeft. Veel mensen hebben me laten weten dat mijn muziek een helend effect op ze had. Dat is mijn bijdrage aan de wereld: het helen van harten door mijn stem en mijn muziek. Ik vind het heerlijk als mensen na optredens na me toe komen en vertellen dat ze geïnspireerd zijn geraakt om te zingen en hun eigen muziek te maken… om hun eigen stem te vinden.
Over touren met Madonna:
MN: Tijdens de Confessions Tour trad je niet alleen op met Madonna, maar gaf je ook je eigen optredens, zoals in FAME Music in Amsterdam. Hoe was dat? Je kwam natuurlijk makkelijk op vele plekken in de wereld, waardoor je een breder publiek kon bereiken. Tegelijkertijd was het touren met Madonna natuurlijk ook uitputtend. Was het niet moeilijk om je alles te geven tijdens je eigen optredens?
D: Tijdens de meeste tours die ik met ‘M’ deed, promootte ik mijn eigen muziek. Het was inderdaad uitputtend, maar het gaf me ook erg veel voldoening om mijn eigen muziek te kunnen spelen in een intiemere setting. Ik heb altijd het gevoel gehad dat het me juist hielp bij mijn optredens met ‘M’.
MN: Tijdens de Confessions Tour protesteerden diverse christenen in Amsterdam tegen de kruisigingsact van Madonna bij het nummer Live To Tell. Wat hebben jullie daarvan gemerkt?
D: Ik besteed geen aandacht aan mensen die protesteren tegen de show of die zich bezighouden met het negatieve. Zelf houd ik me liever bezig met het positieve.
MN: Wanneer je met Madonna op tournee gaat, legt zij dan uit wat haar ideeën of bedoelingen zijn bij bepaalde nummers of visuele aspecten van de show?
D: Madonna legt inderdaad haar visie bij de nummers uit, maar ik ken haar al zo lang dat ik weet wat ze bedoelt. Ze wil mensen wakker schudden en ze een bredere visie op zaken geven. Ik steun dat en sta op één lijn met haar positieve intenties.
MN: Vroeger stond je tijdens de tournees altijd veel in het zicht en was je een duidelijk onderdeel van de show. Tijdens den Confessions Tour zagen we jou en Nicky Richards nauwelijks en nu ben je tijdens deSticky & Sweet TourTour niet eens meer aanwezig. Vond je het vervelend om zo weinig in beeld te zijn?
D: Het was moeilijk niet zo’n groot deel van de show te zijn, maar ik was er vooral ter vocale ondersteuning van ‘M’ en op die manier had ze me het hardste nodig. Aan het begin van de repetities wist ik nooit hoeveel ik in de show zou zitten. De tour directors zoeken dan naar wat het best bij elk nummer en de show als geheel past. Ik weet dat mijn fans het jammer vonden om me niet zoveel te zien. Wat betreft de huidige tour, nu doe ik niet mee omdat ik mijn eigen tour deed en eind oktober beval ik van mijn tweede kindje! [bij het publiceren van dit interview is bij MN nog niets bekend over een bevalling]
MN: Wat is het belangrijkste dat Madonna en jij van elkaar hebben geleerd?
D: Wat heb ik Madonna geleerd? Twee grote woorden: loyaliteit en vertrouwen. Wat heeft ze mij geleerd? Hoe je hard moet werken en dat je je moet richten op wat je werkelijk wilt. Ik zou lang door kunnen gaan over wat voor invloed ze op me heeft gehad als vrouw, moeder en artiest. Ik ben ook erg dankbaar voor al die jaren van samenwerking. Die momenten zal ik altijd bij me dragen.
MN: Dan de laatste vraag: gaan we je binnenkort nog zien in Nederland of België?
D: Ik zou dolgraag volgend jaar naar Nederland komen dus houdt mijn website in de gaten!!