Herinner jij je nog Madonna in haar veelbesproken, puntige beha tijdens de Blond Ambition-tour in 1990? Wel, dat iconische korset kan je binnenkort huren, samen met heel wat andere vintage ontwerpen van Jean Paul Gaultier. Een goudmijn, noemt directeur van het merk Antoine Gagey het, en vooral Gen Z is vragende partij.
Gaultier mag dan sinds 2019 met pensioen zijn, dat betekent niet dat men in de hoofdkwartieren van plan is om de boeken neer te leggen. Integendeel, het merk heeft een nieuwe strategie en richting uitgestippeld: directeur Gagey wil zich meer toespitsen op Gen Z als doelpubliek. De gloednieuwe verhuurservice is slechts een klein onderdeel van dat plan. Daarnaast komt er op de website een vintagecategorie waar je pre-loved stuks van Jean Paul Gaultier kan kopen.
Enfant terrible
Jean Paul Gaultier was altijd een buitenbeentje en dat leverde hem de bijnaam ‘enfant terrible’ op. De collecties die hij vanaf de jaren 80 vertoonde waren gedurfd, sexy, innovatief, uitdagend, en soms op het randje van choquerend. De Fransman speelde met gendernormen en androgyne silhouetten lang voor het cool was; zo kleedde hij meermaals mannelijke modellen in rokken. Vandaag is Gaultier met pensioen, maar zijn ontwerpen – en dan vooral zijn kenmerkende korsetten – zijn nog steeds enorm geliefd. Rapper Lil Nas X ging onlangs nog met het merk in zee voor een collectie; grote sterren zoals Kylie en Kendall Jenner, Cardi B en Dua Lipa zijn helemaal weg van het iconische merk, en dan voorál van de vintage stukken.
Het is dan ook geen domme zet dat men binnenkort enkele toonaangevende, vintage ontwerpen te huur zal aanbieden, zoals steeds meer andere merken en bedrijven ook doen. Het gaat onder andere om de zogenaamde ‘kooi-jurken’ en satijnen, puntige korsetten die sterrenstatus bereikten dankzij Madonna. Ook een look in spijkerstof met studs uit de off-the-wall mannencollectie zal beschikbaar zijn om te huren. De prijzen zullen variëren van 150 euro voor een sjaal tot 700 euro voor avondjurken in kooistijl. Om te beginnen zullen er slechts 30 stuks beschikbaar zijn, allemaal ontworpen in de jaren 80 en 90.
Nieuw doelpubliek
Maar dat is niet de enige nieuwe dienst die het rebelse merk zal aanbieden. Er zal nog meer worden ingezet op vintage; klanten zullen ook tweedehands stukken kunnen aankopen op de site. Strategisch, want kledij van Jean-Paul Gaultier behoort op de populaire tweedehandsplatformen Vestiare Collective en Depop tot de meest gewilde stukken van de hele sites, en wordt verkocht voor bedragen waar je stil van wordt. Celebrity’s zoals Bella Hadid en Beyoncé pronkten al meermaals in pre-loved Gaultier.
Met deze nieuwe service wil het huis een nieuw doelpubliek, meer specifiek een nieuwe generatie aanspreken. Het gaat om Gen Z, die warmloopt voor iconische kleding uit de vorige eeuw. Voorlopig staan er 50 stukken te koop op de website, maar wij vermoeden dat dat aanbod snel zal worden uitgebreid.
“We willen nieuwe manieren aanbieden om mode te kopen en te ervaren door ze te mixen op eenzelfde platform”, aldus manager Antoine Gagey. En ja, toegegeven: het Franse huis speelt met deze nieuwe diensten zeer goed in op de tendens van circulaire mode die momenteel leeft.
Verder krijgt de website overigens ook een compleet nieuwe look. Kleren zullen voortaan niet meer toegewezen worden aan mannen of vrouwen, maar een genderneutrale benadering krijgen.